Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket
Photobucket

Monday, January 28, 2008

Tiga pertanyaan !!


-----Inline Message Follows-----

Ada seorang pemuda yang lama sekolah
di luar negeri, kembali ke tanah
air. Sesampainya di rumah ia meminta
kepada orang tuanya untuk mencari
seorang guru agama, kiyai atau siapa
saja yang bisa menjawab 3
pertanyaannya. Akhirnya orang tua
pemuda itu mendapatkan orang tersebut,
seorang kiyai.

Pemuda : Anda siapa dan apakah bisa
menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?
Kiyai : Saya hamba Allah dan dengan
izin-Nya saya akan menjawab
pertanyaan anda.

Pemuda : Anda yakin? Sedangkan
Profesor dan ramai orang yang pintar
tidak mampu menjawab pertanyaan saya.
Kiyai : Saya akan mencoba sejauh
kemampuan saya.

Pemuda : Saya ada 3 pertanyaan:
1.Kalau memang Allah itu ada,tunjukan
wujud Allah kepada saya ?
2.Apakah yang dinamakan takdir ?
3.Kalau syaitan diciptakan dari api
kenapa dimasukan ke neraka yang dibuat
dari api,
tentu tidak menyakitkan buat syaitan.
Sebab mereka memiliki unsur yang sama.
Apakah Allah tidak pernah berfikir
sejauh itu ?

Tiba-tiba kyai tersebut menampar pipi
pemuda tadi dengan keras.

Pemuda : (sambil menahan sakit) Kenapa
anda marah kepada saya?
Kiyai : Saya tidak marah...Tamparan
itu adalah jawaban saya atas 3
pertanyaan
yang anda ajukan kepada saya.

Pemuda : Saya sungguh-sungguh tidak
mengerti.
Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan
saya?

Pemuda : Tentu saja saya merasakan
sakit..
Kiyai : Jadi anda percaya bahawa sakit
itu ada?

Pemuda : Ya!
Kiyai : Tunjukan pada saya wujud sakit
itu!

Pemuda : Saya tidak bisa.
Kiyai : Itulah jawaban pertanyaan
pertama...kita semua merasakan
kewujudan Allah tanpa mampu melihat
wujudnya.

Kiyai : Apakah tadi malam anda
bermimpi akan ditampar oleh saya?
Pemuda : Tidak.

Kiyai : Apakah pernah terfikir oleh
anda akan menerima tamparan dari
saya hari ini?
Pemuda : Tidak.

Kiyai : Itulah yang dinamakan takdir.

Kiyai : Terbuat dari apa tangan yang
saya gunakan untuk menampar anda?
Pemuda : Kulit.

Kiyai : Terbuat dari apa pipi anda?
Pemuda : Kulit.

Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan
saya?
Pemuda : Sakit.

Kiyai : Walaupun syaitan dijadikan
dari api dan neraka juga terbuat dari
api, jika Allah menghendaki maka
neraka akan menjadi tempat yang
menyakitkan untuk syaitan.

Sekarang anda mempunyai dua pilihan:
1. Biarkan E-mail ini tetap dalam
mailbox anda (..dan kena pula tamparan
dari 'u know who')
2. Forward E-mail ini kepada orang
yang anda kasihi
dan Insya Allah keredhaan Allah akan
dianugerahkan kepada setiap orang
yang anda kirimi.

Wassalam

Ilmu merupakan harta abstrak titipan
Allah Subhanahu wata'ala kepada umat
manusia...

No comments: